ajutor | cum cumpar? | contact | site-map |contact rapid: 0268 472 334
acumulator.ro

plumb-acid

Inventat de către fizicianul francez Gaston Plante în 1859, acumulatorul plumb acid a fost prima baterie reîncărcabilă pentru uz comercial. Modele timpurii au fost “ude”, iar la mijlocul anilor 1970 au apărut versiunile etanşe sau fără întreținere în care electrolitul lichid este imobilizat în separatoare (micro-fibra de sticlă) umezite și ansamblul este plasat într-o cameră sigilată. Supapa de siguranță controlează aerisirea gazelor generate în timpul încărcării şi descărcării. Cameră sigilată simplifică transportul şi permite instalarea orizontal[ a bateriei fără pericolul scurgeri acidului.

Există două tipuri de bază de:

Chiar dacă din exterior aceste baterii arată la fel, există diferențe fundamentale de proiectare.

În timp ce bateria de pornire este proiectată pentru o descărcare scurtă cu un curent mare (putere de vârf de câteva sute de amperi, pentru 2-15 sec), bateria pentru funcţionare în regim ciclic are putere moderată, dar rezistă la descărcări profunde și la un număr mare de cicluri încărcare-descărcare.

Bateriile de start

Au o rezistență internă foarte scăzuta, lucru realizat prin adăugarea unui număr mai mare de plăci dar mai subțiri. Se asigura astfel, o suprafața maximă de contact între plumb si acid (figura 1) pentru a realiza o rezistență scăzută și densitate maximă a puterii. Accentul este pus pe curent, mai degrabă decât pe capacitate.

starter-battery

 Figura 1:
Bateria de start are multe plăci subțiri în paralel pentru a realiza o rezistență scăzută cu suprafață mare. Bateria de pornire nu permite descarcare profundă. 

Bateriile de start sunt marcate cu CCA (Curentul de pornire la rece), care reprezintă nivelul curentului eliberat de baterie la temperatura de -18°C și descărcat timp de 30 secunde, urmat de o pauză de xxxx sec și o descărcare cu 0.8x valoarea CCA timp de xxx sec fara ca tens sa scada sub xxx V(EN xxxxxx).

Bateriile pentru funcționare în regim ciclic

Sunt construite pentru descărcări cu curenți moderați pe durate mari de timp (capacitate maximă) și pentru un număr mare de cicluri încărcare-descărcare. Constructiv aceste caracteristici se obțin prin îngroșarea plăcilor de plumb (figura 2). Deși bateria este proiectată pentru funcționare în regim ciclic, descărcările complete îi scurteaza viața. Se recomandă să se evite descărcarea completă și să se încarce mai des bateria.

Bateriile sunt marcate cu capacitatea în Ah. Indică un curent (în A) de 10% din capacitatea înscrisă, care poate fi debitat timp de 10 ore.

traction-battery

 Figura 2:
Bateria pentru funcționare în regim ciclic are placi mai groase pentru rezistenţa la un număr mai mare de cicluri încărcare-descărcare. Acest tip de baterie permite, în general, aproximativ 1000 de cicluri încărcare-descărcare.  

Alegerea tipului potrivit de baterie

O baterie de start nu poate fi înlocuită cu o baterie pentru funcționare în regim ciclic și nici invers.

În timp ce poate fi tentat să instalați o baterie de pornire (a cărei costuri de achiziție sunt mai reduse) în loc de o baterie pentru funcționare în regim cilic, de exemplu pentru un scaun cu rotile, nu se va obține reducerea costurilor pentru că ciclurile repetate și profunde de descărcare dizolvă plăcile subțiri ale baterei de start și îi reduce considerabil durata de viață.

Ca un ghid simplu: cu cât bateria conține mai mult plumb, cu atât va dura mai mult .

Durata de viaţă în funcţie de adâncimea descărcării
Adâncime descărcare Baterie de start Baterie pentru regim ciclic
100%  12-15 cicluri  150-200 cicluri
50%  100-120 cicluri  400-500 cicluri
30%  130-150 cicluri peste 1000 de cicluri
Top

This is a demo store for testing purposes — no orders shall be fulfilled.